2008-06-15

Provokation.

Tillsammans med tre andra - skandinavier hela bunten - bor jag i ett rött tegelhus i rikemansförorten Toorak. Det är bra här. Hyfsat nära smeten, ännu närmare till Chapel Street. Och då har man en del att välja på.

Men det var inte Melbourne jag tänkte prata om i dag. I stället vill jag ta upp det här med veritabla collegetröjor; tröjor med skolemblem som tryck. Samtliga mina sambos har inhandlat varsin sådan, collegetröja. "Deakin University", skriker tröjorna. Mot en fond av den pigga färgen grå.

Jag blir på riktigt provocerad av de där tröjorna. Skulle aldrig - aldrig! - köpa eller bära en tröja med skolemblem. Eller ja, det där är nog en sanning med modifikation. På låg- och mellanstadiet var alla, och så även jag antagligen, galna i de där collegetröjorna. Men det var då det. Nu snackar vi vuxna människor. Mina vilsna sambos. Och egentligen borde jag väl vara reko och vägleda dem i det stilmörker de så uppenbart snurrat in i. Men nej. Jag klarar inte av det. Det är för provokativt, det här.

Tribaltatuering, hajtandshalsband och tröja med skolemblem.

Hur tänkte man här?

/Petter

No comments: