2007-09-14

Varför denna gåtfullhet, skurkar?

För någon dag sedan åt jag lunch framför teven. MacGyver. Givetvis en alltid lika överväldigande upplevelse. Med extra sås. Och pommes. Speciellt då vår hjälte i det här avsnittet hade lyckats med en särdeles läcker hockeyfrilla.

Men en sak irriterade mig, som så ofta saker gör: Vad är grejen med att film/tv-skurkar nästan alltid implicit ger ordern att döda någon. Aldrig är det raka puckar som gäller, utan otydlighet verkar, paradoxalt nog, vara ett givet signum.

Som på MacGyver. Jag minns inte exakt konversationen mellan skurkkungen och dennes servila undersåte. Men på ett ungefär: "Jag tror att han kan vara ett problem. Och problem vill vi ju inte ha, eller hur?" Undersåten nickar. "Jag vill att du tar hand om det här. Ta hand om problemet. Lös det. Har jag varit tydlig nog?" Undersåten nickar, och pinnar iväg.

Alltså. Varför? Vad är det för fel med att säga: "Jag vill att du dödar honom. Nu. På en gång."? Borde det inte ligga i skurkkungarnas intresse att motverka missförstånd. Det är liksom lite svårt att ångra ett mord, vilket kan behövas om ordern tolkas tokigt. Ursäkten kan vara svår att godta i sådana lägen. "Men jag sa faktiskt inte att han skulle döda honom, bara skada lite. Snälla?" Det kan lätt bli lite spänt mellan inblandade parter.

Varför inte vara tydlig med detsamma? Så att rätt människa får sätta livet till – om det nu är ordern. Vadan denna fäbless för Fader Fouras?

Nu ska jag kila iväg och kasta blomjord på stadens enhörningar. Och sedan blodgrape på det. Capisce?

/Petter

No comments: