2007-09-11

En helt ny karriär.

Min vän Jonas tipsar mig om ett extraknäck i min hemstad. "Insmörjare till SM i Bodybuilding/Fitness", säger rubriken. Jag läser platsannonsen om och om igen. Kliar mig i huvudet. Lägger pannan i bottenlösa veck. Letar efter haken – utan framgång. Luke Ray, kontaktpersonen, verkar i mina ögon vara en sympatisk man. Och tusen spänn för åtta timmars knådande är inte pjåkigt.

Så jag slänger iväg ett mejl. Skriver att jag förvisso aldrig arbetat med glansolja, men att jag har väldigt lätt för att lära. Och att jag tycker om att ha kontakt med människor. Vidare förklarar jag att bilden jag bifogar med mejlet är tagen för två år sedan, och att mycket hänt sen dess. Mina tidigare bedrifter som kassörska på ICA och medarbetare på Posten får också plats i ansökan. Jag avslutar med ett citat: "Strength does not come from winning. Your struggles develop your strengths. When you go through hardships and decide not to surrender, that is strength." – Arnold Schwarzenegger.

När jag klickat på skickaknappen går jag in i badrummet. Där synar jag mitt anlete som reflekteras i den tandkrämsfläckiga spegeln. Letar reda på handkrämen och börjar massera in armarna. Först högerarmen, och sen vänster. Undersidan och översidan, biceps och triceps. Varsamt. Allvarligt. Känner att "ja, jo, visst har jag talang för det här". Börjar prata högt med mig själv. Leker professionell bodybuildinginsmörjare. Hummar "du är lite stel här, känner jag", och så vidare. En viss stolthet sköljer över mig när jag gör detta. Till en början som en liten rännil, men i takt med allt ivrigare imitationer övergår det i rena rama Niagarafallen.

Jag bestämmer mig för att gå förbi matbutiken innan skolan i morgon. "Flytande margarin", klottrar jag ner på en gul post-it-lapp, som direkt blir fläckig av mina handkrämssaftiga fingrar, och fortsätter sen med knådandet.

/Petter

2 comments:

Lintin said...

Hahahaha, det här låter ju helt sagolikt, människa!

Anonymous said...

oh ja. knåda, knåda, knåda. det är livet det.