2007-07-12

Våra städer - en akademisk förmiddag.

Det är kallt som tusan här inne. Huttrande sitter jag och yttrar fula ramsor som berör mitt val att bara bära t-shirt på överkroppen. Men så snubblar jag in på Statistiska centralbyråns webbsida.

Jag klickar direkt på kategorin folkmängd i kommuner, senast uppdaterad 31 mars 2007. Efter en snabb sammanställning konstaterar jag följande:

Stockholm
Göteborg
Malmö

Uppsala

Linköping
Västerås

Örebro
Norrköping
Helsingborg
Jönköping

Ni förstår nog rangordningen. Störst först. Uppdelningen däremot kanske förbryllar vissa, men den är precis lika logisk. Först har vi trion som utgör Sveriges överlägset största – i folkmängd alltså – städer. Sen hittar vi en given fjärdeplatsare, Uppsala, som jag snällt anser tillhör en egen division.

Därefter hittar vi två städer, Linköping och Västerås, som rör sig inom spannet 130 000–140 000 invånare. Således en egen division. (Många anser att dessa två mycket väl kan flyttas upp ett steg för att vi forskare på så vis ska kunna använda oss av tre istället för fyra divisioner. Men jag är hård.)

Sist – och minst – hittar vi fyra tappra hålor som stoltserar med allt mellan 122 000 och 129 000 själar.

Jag lägger ingen värdering eller åsikt i min akademiska indelning. Detta är enbart ren fakta och en stad som, säg, Örebro med i runda slängar 129 000 invånare kan för vissa upplevas som en storstad i Västerås och Linköpings storlek. Givetvis förstår jag det. Subjektiva åsikter har alla. Men det unika i min rapport är att jag skalat bort sådana åsikter. Här redovisas objektiv fakta, något som inte kan snackas bort. Även om många, ack så många, försökt och försöker.

Och kom ihåg: Små marginaler gör stor skillnad.

Nu ska jag analysera domstolsstatistik. Sen hinner jag nog med ämnet husdjur innan det är dags för lunch.

5 comments:

Tina said...

Tycker det är faschinerande att Linköping och Västerås som ligger så långt upp är så anonyma på nåt sätt. Förstår att Västerås inte är det för dig. Men för min del är båda städer som jag vet finns, utan att någon riktigt vet var. De fyra nedersta känns mycket mer verkliga. Bara min helt ovetenskapliga reflektion.

Petter said...

ehum. nu är du ute på djupt vatten. mycket djupt. men, ja, verkligheten är ju ofta trist. förmodligen därför du har bättre koll på verkligare örebro och jönköping med flera. de är tröttare städer än västerås och linköping.

;)

Anonymous said...

fuck !

du måste ju kolla upp det här med kommunerna... som det är nu blir allt bara ljug!

Anonymous said...

Nej, det här duger inte. Det krävs en opponering på texten, Petter.

-Ordet "hålor" har en inte helt objektiv klang. Om detta, som författaren själv hävdar, är en obejktiv text, efterlyser jag även objektivt språk.

-Vidare vill jag peka på ordet "storstad" som du så friskt slänger dig med. Vad är författarens definition av storstad? Varför är Västerås och Linköping detta, men inte de "hålor" i kategori 4?

mvh
Bekaka Jönköpings Intresse

ps.lycka till med c-uppsatsen.

Anonymous said...

1) hålor kallas de kommuner med ett invånarantal på 129 000 eller färre. (alltså grupp fyra.) jag har läst det i någon vetenskaplig artikel, men har tyvärr tappat bort länken.

2) storstad är ett ord som man väldigt enkelt kan definiera: en stad där liv och rörelse, i urbanska termer kallat "puls", kan urskönjas sju dagar i veckan, året runt.

bra va? och tack, c-uppsatsen blir grym. jag lovar. den ska handla om storstäder.