2007-07-25

Det händer att jag stannar upp och reflekterar över min osunda relation till listor.

Här, på den så stiligt avrivna kaffeservetten, är tjugofem av världens mest effektiva knarkpreparat nedskrivna. De får dig garanterat att må oförtjänt bra. Och det utan minsta uns av bieffekter.

Jag pratar så klart om min och Jonas lista med världens tjugofem bästa låtar. Vi träffades över en fika i dag och gjorde listan ännu mer komplett. Och snart smäller det! Snart är vi överens och listan komplett. Dessvärre kommer det nog dröja någon vecka nu då Jonas bestämt sig för att svika oss – mig och listan – för en sketen sunkresa till Tallinn. Torsk är han också, visst.

Okej. Jag är snäll och bjuder på en liten förhandstitt. Listan med världens tjugofem bästa låtar innehåller, i detta nu, bland annat:

En (alls)mäktig shoegaze-trio
Två 2000-talssläpp
Förhållandevis lite elektronika
Religiösa låttitlar
Mycket nittiotal
Låtar av svenskar, på svenska


Äsch. Nu får det vara nog med musik- och listporr.

För i dag.

Jag kapitulerar. Eller Crash! Boom! Bang! som Perra G hade sagt.

2 comments:

Anonymous said...

Och när får vi andra äntligen ta del av listan? Blir det en nervkittlande nedräkning?

Jag rekommenderar förövrigt läsning av en artikel ur gårdagens GP, som handlar om just listettor:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=359287

Anonymous said...

självklart mattias. hypen är enorm, och det ska vi se till att utnyttja. eller så lägger vi upp den efter helgen bara. se i alla fall till att ha din topp 25 redo, så kan vi jämföra.

tack för länken!