2007-06-25

Rädda Greta!

Min vän Emilia är ljuv.

Hon har en kolonilott som är söt som sommarsmultron, miljoners miljoner hemmasydda kjolar och en sköldpadda som heter Greta.

Det här med Greta bekymrar mig.

Greta är nämligen en familjemedlem precis som Gustav. Hon rör sig fritt inne i lägenheten. Hon gillar att gosa och äta sallad och då och då tar hon sig en lur. Inget fel med det. Men hon rör sig som sagt fritt inne i lägenheten. Fritt. Sa jag att lilla Greta inte är större än en knytnäve?

Jag bävar och ser minst tio olika scenarier framför mig där Greta blir trampad på. Det är alltid Gustav som trampar. Och åtta av gångerna är alkohol eller sjukdom med i den tragiska handlingen. Kra-ha-sch säger det och den lilla sköldpaddans kropp ligger mosad under det trasiga skalet.

Kra-ha-sch säger det även om Gustavs och Emilias framtid. Jag ser framför mig hur ljuvliga Emilia rafsar ihop miljontals med kjolar och flyttar ut i kolonilotten.

Det får inte hända. Gustav och Emilia är det finaste kärleksparet jag känner.

Sätt därför lås på Gretas ikea-låda till hus och inför en skvätt frihet under ansvar.

Snälla ljuvliga Emilia.

No comments: