2007-06-15

Fredagsporr.

Det luktar sent åttiotal i mina grannars kök. Det luktar Nintendo 8-bit, skrubbsår och mina två bästisars hem. Visst är det märkligt hur luktsinnet plötsligt överraskar och slungar en tillbaka tjugo år. Bara så där, utan förvarning, utan klara-färdiga-gå. Näsan är outstanding när det kommer till att återuppliva minnen. Så måste det vara. Ibland när solen är på väg upp och staden ligger öde som en uttorkad körsbärstomat kan jag känna en sorts doft som påminner mig om mina kusiners perifera by uppe i norra Norrland. Det är liksom en alltigenom ren doft som skvallrar om att allt blir bra – ta en kopp kaffe och lugna ner dig min vän, säger doften, det blir bra det här. Tiden stannar nästan upp.

Men bara nästan.

För plötsligt väcks man av Vätternvindarna som skriker obscena ramsor i ansiktet på en. Det gör mig mindre glad. Och mindre fridfull. Mindre av allt, faktiskt.

Jag har kärat ner mig i Radioheads 'Thinking About You'. Visst är den kriminellt bra? Annars är det lite pinsamt det här med min relation till Radiohead. Det finns ingen nämligen. Så jag får ta igen allt nu istället. År av förnekelse, år av duckande för allt det melankoliska som ju faktiskt är så fantastiskt vackert. Det är det jag tar itu med nu.

Martin lovade i bilen på väg upp mot Dalhalla för några helger sen att jag skulle få ta del av hans gigantiska källa med Radioheadporr. Sicken filantrop han är. Men på samma gång som känslan kan liknas vid julafton som barn, är jag lite rädd inför hur jag ska tackla detta berg av guldklimpar. Jag vill inte göra Martin besviken, men sju hundra tusen bootlegs känns mastigt. Det måste jag få lov att erkänna. Tänk om jag gör honom besviken. En schism oss emellan skulle ju vara allt annat än önskvärt. Han har gevär och grejer. Och hundar. Vad har jag? Jesus, tjocka skolböcker är det enda jag kommer på. Vilken vapenarsenal alltså.

Som ni märker har jag inte mycket vettigt att komma med. Allt är precis som vanligt, med andra ord.

En sista grej bara: I morgon börjar reprisen av kultungdomsserien Ebba & Didrik. Den får man inte missa. Jag undrar vad den kommer utsöndra i doftväg. Kanske 8-bit den med?

3 comments:

Helen said...

Jag har också just "upptäckt" Radiohead.. För min del handlade det mest om att jag trodde att bara för att jag inte va med när "det begav" sig (läs: jag lyssnade på pojkband) så kan jag inte börja lyssna på dem nu.. Men det verkar ju funka, riktigt fint faktiskt! Jag är dock kär i "high and dry". Men vem är inte det?! Ska lyssna på låten du skrev om! Och tack för att du delade med dig, så slipper jag känna mig så ensam ;)

Marie said...

oj. det där var ju en modern version av på spaning efter den tid som flytt... dock något komprimerad.

Hägg said...

Jepp fantastiska thinking about you. Underskatta aldrig Radiohead även om de behöver hitta tillbaka. Framförallt inte Ok computer, men den har du väl redan satt tänderna i vid det här laget.