2007-05-23

Alla är vi halvblinda.

Det är löven som gör skillnaden. När jag en midsommarafton provade de där glasögon som var anpassade för mitt synfel ramlade jag baklänges av förundran. Helt plötsligt var inte löven på träden en suddig massa av grönt, utan jag kunde se dem - en och en. Där de satt. Och sprattlade i vinden. Glasen måste varit laddade med en superpower, ägaren måste varit Stålmannen. Minst. Supersynen kunde ju inte vara den normala synen, den som alla andra hade. Eller?

Sen trillade vi dit en och en. Julia, Magnus, Lina, Petter… Och så nu Sara. Ett år på högskolan och sen kände vi inte längre igen varandra på håll.

TV4 tog vid ett tillfälle upp problematiken och kanske var det så att vi högskolestudenter hade lättare att trilla dit. Anledningen var inte att vi läser för mycket böcker, äter för lite vitaminer eller sitter för mycket framför skärmen. Skälet till att vi inte längre ser är att vi inte tittar på håll. Att vi inte tittar på horisonter. Att vi bara skådar på nära håll.

Det är meningen att studenter ska spränga barriärer, sluka kunskap, sia om framtiden och hungra efter vetande. Och nu sitter vi här. Utan möjlighet att se de nya perspektiven på håll och med en grötig massa någonstans långt där borta.

Jag borde helt enkelt glott lite mer. Nu för tiden stirrar jag på Vättern varje dag för att det inte ska bli värre. Där består horisonten av himmel och vatten som kanske går ihop och bildar en enhet. Tror jag i alla fall. Inga detaljer att urskilja och jag kan känna mig som er andra för en stund. Ni stålmän där ute som ser löven om våren.

5 comments:

Marie said...

Jaha. Lägg upp mig på listan. Jag ser lite mindre för varje dag, känns det som. Även om det inte är så illa att jag måste skaffa de där ångestframkallande bågarna än. Kan det dessutom inte ha något med åldern att göra? Alla vi 20någonting kanske helt enkelt håller på att förfalla? Kul tanke.

Petter, jag har hakat upp mig på mina tuggummin "som sliter på emaljen". Vilken sort ska det vara? Det är en lömsk djungel av tuggummipaket därute.

Anonymous said...

det ska _inte_ vara white eller såna där med örter i. sånt skit. kör med vanliga klassiska extra, eller ännu bättre: a6 med fluor. finns på apoteket och dom är grrrejt.

(får jag pengar nu, herr a6?)

lina said...

a6....V6....?

Anonymous said...

jag tyckte att det kändes lite fel. måste bort från den här stan.

Anonymous said...

ja. jönköping har starka varumärken, ni vet.