2007-09-04

Intensivkurs i norrländska.

Sandra och Pernilla, mina kusiner från nordligaste – och kallaste – Norrland, hade i helgen kurs för mig i den mycket ekonomiska dialekten norrländska. Jag tänkte bjuda på några smakprov. Sen återstår det bara för dig att ta flyget upp till Kiruna, där en snöskoter (första snön har faktiskt redan fallit där uppe!) väntar med destination jokken Tjäktjajåkka vid Kebnekaiseområdet. Där dricker du lite av det magiska vattnet. Och så skriker ut de glosor jag lärt ut. Då händer det grejer. Det vill jag lova.

"Toy", som i "vill du ha toy?" – Tuggummi
"Ids", som i "jag ids inte svara!" – Orkar inte/vill inte
"Söka", som i "ska vi söka bollen?" – Leta
"Tossi", som i "jag går på tossi." – Toalett
"", som i "?" – Varför då?/Hur menar du nu?/Berätta mera? etcetera

Det var ett axplock det. Men det räcker gott och väl. Och du: Koncentrera dig på och repetera ett ord per dag, så försvinner paniken som möjligen lurar runt hörnet.

/Petter

No comments: