2007-07-29

Sökes: Alternativ och möjligheter.

Det skrattades och dracks en hel del i går. Träffade folk jag inte träffar särskilt ofta, längre. Och sånt är ju kul. Men än en gång påmindes jag om att jag måste – det finns inga alternativ – flytta till en storstad. Västerås är precis som Jönköping – och alla andra medelstora städer i vårt människosnåla land: Skräp.

Alltså, så här, det är gott att ha nära vänner (vilka de nu är), familj och Mälaren tätt inpå kroppen. Det är inte det jag ogillar med denna stad. Snarare är det möjligheten att – på riktigt! – utvecklas som människa jag saknar här. Så är det för mig. För andra är det självklart annorlunda. Men jag trivs med lite och vantrivs med mycket i Västerås. Och Jönköping. Och alla andra städer med en blygsam population. Jag ska förklara varför.

Utan att behöva en egentlig anledning vill jag ha möjligheten att:
- köpa en cheeseburgare klockan 04.00 en tisdag.
- se ett par fina konserter i veckan – inte per år.
- sitta bakfull på ett fik en söndag och titta på människor av olika slag – inte en människa/ människor av samma slag.
- dricka tjugokronorsöl på sunkhak.
- handla kläder på alternativa småbutiker, långt bortom H&M och Solo och hela den svängen.
- bära de där, för svennebananerna, okonventionella klädesplaggen utan att folk pessimistiskt frågor om jag är bög.
- välja mellan tjugo intressanta uteställen – inte noll.

Och så vidare.

Det där sista exemplet blev så påtagligt i lördags: När det framåt klockan tolv blev dags för oss att bege sig ut i Västerås uteliv hamnade vi, som typ resten av alla människor i min ålder, på dansstället Pluto. Det finns liksom inget alternativ när man går ut med ett gäng där de flesta vill skaka rumpa. I princip. Annars, om man hellre vill sitta och diskutera livet över ett par öl, finns det faktiskt ett (1) alternativ. Wow, tänker såväl Stockholmsbon som Skövdebon – dock med, så att säga, skiftande seriositet.

Denna gigantiska avsaknad av alternativ och möjligheter gör att jag paradoxalt blir förbannad och på uselt humör när jag går ut för att ha trevligt.

Och det är just detta, bristen på alternativ och möjligheter, som gör att jag inte kan bo i mindre städer som Västerås och Jönköping.

Alternativ. Möjligheter. För att jag ska få ett givande och stimulerande liv måste jag ha såna petitesser. Skit också.

2 comments:

Julia Sebesteny said...

Det är okej. Du blir en stockholmsbo som har det fetaste slanget och ser ner på alla som inte vet vem Kornél är eller att Spyan är sååå 2006. Du kommer säkert bli värstingen. Men jag välkomnar dig. Och tills dess...Jönköping.

Petter said...

tror du? skjut mig i så fall. jag vill - men i lagom dos.