2007-07-23

Konsten att finna 25 anledningar till att inte hoppa.

Som du kanske förstått så sket jag i Kos, Sunny Beach och Ayia Napa och fan och hans moster. Det blev hufvudstaden och en helg hos min muntra vän Jonas i stället. Och det var väl inte helt dumt – trots förlusten av möjligheten till billiga drinkar och ligg, som ju präglar tidigare nämnda partyorter.

Party. Vilket utomordentligt vidrigt och fult ord. Slog det mig nu. Kvalar nog in på min topp 10-lista med fula uttryck.

Ja jo, det gör det allt.

Apropå topplistor så skapades embryot till något riktigt, riktigt vackert i fredags kväll ute på Debasers uteservering. Skapandeprocessen fortsatte helgen igenom och i detta nu är det endast ett fåtal platser kvar på mitt och Jonas livsprojekt: "Topp 25 – låtarna som gör livet lite enklare att leva (eller bara helt enkelt är förbannat bra)."

Dealen är max en placering per aktör. Så mycket mer krångel och hinder än så är det inte. Tänkte vi. Men när vi sen började bolla med band hit och artister dit så förstod vi att det här minsann kommer ta tid. Just nu har vi ungefär fem-sex platser kvar att fylla. Och då menar jag endast en plats på listan, inte en konkret placering. Det är nästa steg.

Och som om det problemet inte vore nog: I säkert hälften av fallen där vi kommit överens om en artist som bara måste finnas med på vår välrenommerade lista, har själva låtvalet varit oerhört svårbestämt. Jag tycker si, Jonas tycker så vi tycker siså. Siså är aldrig bra. Si eller så, ska det vara. Och där är vi ej ännu.

Däremot är vi faktiskt rörande överens om förstaplatsen. Den satt på en gång, typ. Låten? Det kan du försöka lista ut (tack, jag kom på ordvitsen alldeles själv). Jag lovar att återkomma när listan i sin helhet är klar.

Till dess bjuder jag på de låtar jag hetslobbar för en plats på listan; si-låtarna som enligt mig pissar på så-låtarna:

Pet Shop Boys – Being Boring
Johnny Cash – Folsom Prison Blues
The Knife – Heartbeats

Denna trio är jag villig att kämpa mycket för. För att jag ska ge vika? Då snackar vi klöver. Och inte så lite klöver heller.

Har du tips på annan bra skit som måste in på listan får du gärna dela med dig. Med rätt argument är inget förslag ointressant. Jonas lyckades till exempel med konsten att snacka in en Slipknot-låt då "masker på scen faktiskt är, på något skruvat sätt, sexigt som fan." Jag förfördes av ljuget. Låten har jag däremot redan glömt bort. Det är som man säger i Japan: "Om du vill sälja ska du smycka dina varor med blommor". Jonas smyckade sitt bullshit med en hel fucking sommaräng. Och jag gav vika. På direkten.

Nu ska jag sova ikapp alla timmar jag försummat den här helgen. Vi ses i morgon kväll.

3 comments:

Ronnies Groupie said...

åh. Heartbeats har bokstavligt talat räddat mig från att hoppa nyligen.
Jag känner mig så liten. Men The knife fyller mitt hjärta.

lina said...

Jag ska supa dig full och kräva dig på den där listan. Eller räcker det om jag frågar snällt?

Hur som helst, vilket stycke av Sigur Rós finns med?

Anonymous said...

groupie: ja, den är bra, bra, bra!

lina: den är ju inte klar än. eller är den det? (här visslar jag en hemlighetsfull melodi, men du hör ju inte du.)